شهوتی که می تواند روزه را تباه کند!!
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7906
بازدید دیروز : 70777
بازدید هفته : 87132
بازدید ماه : 140410
بازدید کل : 10532165
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 11 / 3 / 1396

شهوتى كه همه مردم در همه اعصار مبتلا به آن هستند، عبارت است از شهوت شكم از خوردن و آشامیدن، و شهوت جنسى كه اگر مدتى از این سه چیز پرهیز كنند، و این ورزش را تمرین نمایند، به تدریج نیروى خویشتن‏دارى از گناهان در آنان قوت مى‏گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط مى‏شوند، آن وقت در برابر هر گناهى عنان اختیار از كف نمى‏دهند، و نیز در تقرب به خداى سبحان دچار سستى نمى‏گردند، چون پر واضح است كسى كه خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسى كه امرى مباح است اجابت مى‏كند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانى‏ها شنواتر، و مطیع‏تر خواهد بود. [7]

کسی که در ماه مبارک رمضان در صدد تحصیل آثار و برکات این عمل است باید در تنظیم غذای خویش دقت لازم را داشته باشد؛ زیرا فردی که به دلیل تحمل چندین ساعت گرسنگی نتواند در وقت افطار خود را کنترل نماید و دچار پرخوری گردد؛ نمی‌تواند اعمال شبهای نورانی و سراسر خیر و برکت آن را به درستی انجام دهد

از نظر علم پزشکی این اصل که عامل بسیارى از بیماریها زیاده روى در خوردن غذاهاى مختلف می‌باشد اثبات شده است و از طرفی در روایات و متون روایی نیز به کرات از پرخوری به عنوان یکی از رذایل اخلاقی نام برده شده است. این صفت در هر صورتی در زمره رذایل اخلاقی است و آثار مخرب جسمی و روحی آن متوجه خود فرد می‌باشد؛ زیرا از یک سو مواد اضافى، جذب نشده به صورت چربی هاى مضر در نقاط مختلف بدن و یا به صورت چربى و قند اضافى در خون باقى بمانند و فرد را به امراض مختلف مبتلا می‌سازد و از سوی دیگر پرخوری موجب می‌شود که فرد در انجام تکالیف دینی خویش نیز دچار کاهلی و سستی شود.

و شاید فلسفه اینکه در روایات بر خواندن نماز قبل از تناول افطار تأکید شده است نیز همین مسأله باشد زیرا خوردن افطار بلافاصله پس از اذان موجب می‌شود تا علاوه بر آنکه ادای نماز در اول وقت خود از دست می‌رود؛ سنگینی ناشی از این تناول نیز تا ساعاتی در انسان وجود داشته باشد.

روزه مردمان عادّى، همان خوددارى از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نیز لازم‏ است، و روزه خاصّ‏الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان، خالى بودن دل از غیر خداست. روزه، انسان را شبیه فرشتگان مى‏كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند

از جمله اعمالی که در ماه مبارک رمضان مورد تاکید قرار گرفته است؛ تهجد و شب ‌زنده داری می‌باشد. دعا و مناجات در شب در شمار اعمالی است که انبیاء و اولیای الهی بدان توجه خاص داشته و مقربان درگاه الهی نیز هرچه دارند از این عمل است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ در طول سال [ قبل و بعد از بعثت] شب‌زنده‌داری و نماز شب داشت ولی این امر در دو ماه شعبان و رمضان به اوج خود می‌رسید و در ماه رمضان مخصوصا در شبهای قدر و دهه سوم ماه  کاملاً بستر را جمع می‌کرد و به عبادت می‌پرداخت. ابن کثیر می‌گوید:«شب جنگ بدر شب جمعه و شب هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجرت بود و رسول خداصلی الله علیه و آله آن شب را در کنار درختی نماز می‌گزارد و در سجده ذکر«یا حَیُّ یا قَیُّومُ» را می‌گفت و تکرار می‌کرد».[8]

این عمل عبادی تنها در سایه داشتن جسمی سالم و سبک میسر است. کسی که در ماه مبارک رمضان در صدد تحصیل آثار و برکات این عمل است باید در تنظیم غذای خویش دقت لازم را داشته باشد؛ زیرا فردی که به دلیل تحمل چندین ساعت گرسنگی نتواند در وقت افطار خود را کنترل نماید و دچار پرخوری گردد؛ نمی‌تواند اعمال شبهای نورانی و سراسر خیر و برکت آن را به درستی انجام دهد.   

که در این خصوص حکیمان گفته‌اند:

روح از پُر خوردن جسم می‌شود و جسم از کم خوردن روح می‌گردد.

 

پی نوشت ها :

[1] . ر.ک: الكلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق الكافی تصحیح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى چاپ چهارم تهران دار الكتب الإسلامیة ‏1407ه ‏ج4 ص95 ح1و2

[2] . ر.ک: همان ج4 ص68 ح1و2

[3] . ر.ک: قمى مشهدى محمد بن محمدرضا تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب ‏‏تحقیق: حسین درگاهى چاپ اول تهران سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى 1368ش‏ ج‏2، ص239

[4] . ر.ک: الكلینى، پیشین ج4 ص87 ح1 و 2

[5] . ر.ک: مكارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران دار الكتب الإسلامیة، ‏1374شج‏1، ص624

[6] . قرائتى محسن ‏تفسیرنور تهران مركز فرهنگى درسهایى از قرآن ‏ ‏1383 ش، ج‏1، ص283

[7] . موسوى همدانى سید محمد باقر ترجمه تفسیر المیزان‏ قم دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏ چاپ پنجم ‏1374 ش ج‏2، ص9

[8] . البدایة و النهایة ابن کثیر بیروت داراحیاء التراث العربی ج3 ص326 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی